Runningtherapie

Wat is Runningtherapie?

Runningtherapie is het therapeutisch inzetten van een rustige duurloop onder begeleiding van een runningtherapeut als aanvullende behandelvorm voor mensen met psychische klachten.

Doel van de Runningtherapie is door een rustige duurloop zowel de psychische als lichamelijke conditie verbeteren. Je leert de vaardigheid aan om het liefst 3 keer per week, zelfstandig, invulling te geven aan 30 tot 60 minuten hardlopen op een manier waarbij jíj je het prettigst voelt.

Door het lopen versterk je niet alleen je hart- en vaatstelsel en daarmee je gezondheid, maar breng je vooral ook je gedachten tot rust. Wetenschappelijk onderzoek laat overtuigend zien dat regelmatig bewegen bijvoorbeeld door een rustige duurloop de mens goed doet. Het brengt een aantal processen in ons lichaam op gang die stoffen produceren waardoor we ons prettiger gaan voelen. Bij een zware depressie zal deze vorm van therapie eventueel medicijngebruik niet overbodig maken, maar kan een werkzame aanvulling zijn op weg naar herstel.

Doelgroep Runningtherapie

Runningtherapie kan worden ingezet bij de behandeling van mensen met uiteenlopende psychische problemen. Het is een complementaire behandelvorm, die vaak toegepast wordt naast het geven van medicatie of psychosociale behandelingen. In specifieke gevallen kan ook eerst Runningtherapie worden ingezet waarna er mogelijk nog een aanvullende behandeling plaatsvindt. Meestal is de huisarts de aangewezen persoon om een indicatie te geven voor runningtherapie.

Runningtherapie past prima in een ‘stepped care’ aanpak; hierbij wordt de minst ingrijpende behandelwijze (lees; laagdrempelig en met de minste contra indicaties en bijwerkingen) als eerste uitgeprobeerd, alvorens over te stappen naar een meer ingrijpende behandelmethode zoals medicamenteuze therapie of psychotherapie.

Runningtherapie helpt in veel gevallen de zelfredzaamheid van patiënten te vergroten. Een aantal aandoeningen en klachten waarbij de inzet van runningtherapie een positieve invloed kan hebben, zijn:

 

  • Stress
  • Depressie, sombere gevoelens
  • Vermoeidheidsklachten
  • Herstel van een burnout en terugvalpreventie
  • Spanningsklachten van rug en nek
  • Fysiek en emotioneel herstel tijdens chemokuur
  • Psychosomatische klachten
  • Verminderen van angstklachten of paniekaanvallen
  • Slaapproblemen
  • Beweeglijk blijven bij oedeemklachten
  • Het ontwikkelen en vasthouden van een gezonde levensstijl
  • Hyperactiviteit, concentratieproblemen
  • Overgewicht
  • Verbeteren algehele lichamelijke conditie

Rustige Duurloop

Het hardlopen wordt op een zeer rustige manier opgebouwd onder begeleiding van een runningtherapeut. Bij runningtherapie is het niet in eerste instantie de loopprestatie die voorop staat. Het is helemaal niet belangrijk hoe hard of hoe lang iemand loopt. Belangrijk is het goede gevoel van het lopen dat bij iemand naar boven komt en het leren beleven van plezier dat hardlopen je kan bezorgen. De naam runningtherapie komt in eerste instantie misschien verwarrend over. Bij ‘running’ denken veel mensen vaak aan wedstrijden en rondetijden. Bij ‘therapie’ hebben mensen toch het gevoel dat er zware gesprekken zullen plaatsvinden. Niets van dat alles is waar!

Verklaringsmechanismen Runningtherapie

Succesvol bewegen heeft neurobiologische en psychologische effecten. Welke van deze twee mogelijke verklaringsmechanismen het meest bijdraagt aan het gunstige effect van bewegen cq. hardlopen is tot op heden niet met volledige zekerheid te zeggen.
Wanneer we uitgaan dat stress de grootste gemeenschappelijke factor is bij het ontstaan van psychische klachten, is het beïnvloeden van de mate van stress het meest cruciale kenmerk van goede en effectieve runningtherapie.

 

RUNNINGTHERAPIE

12 weken, 24 trainingen

Prijzen zijn excl. BTW

GROEPEN - v.a. € 25

Maximaal 4 deelnemers

€35 pp bij 2 deelnemers

€30 pp bij 3 deelnemers

€25 pp bij 4 deelnemers

INDIVIDUEEL - € 55

Runningtherapie individueel

€ 55 per training

Zorgverzekeraars

De kosten voor Runningtherapie wordt door een aantal verzekeraars vergoed: De Friesland, ONVZ en CZ. Informeer in elk geval bij je ziektekostenverzekeraar (of werkgever) of je in aanmerking kunt komen voor een vergoeding in het kader van gezondheid- en beweegprogramma’s.  

 

Eigen bedrijf

U kunt de kosten van de Runningtherapie als aftrekpost opvoeren. Dit kan onder de noemer ‘coachen/ persoonlijke ontwikkeling’. 

Werkgever

Ben je (deels) arbeidsongeschikt? Dan is je werkgever of bedrijfsarts mogelijk bereid om de kosten de de Runningtherapie te vergoeden. Werk je nog wel maar heb je stress-gerelateerde klachten? Informeer dan of je preventief de Runningtherapie mag volgen. 

Kosten voor bedrijven zijn op aanvraag.